580b57fcd9996e24bc43c51f

Mobile-first indexing: wat betekent het voor jouw website?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Op deze punten moet je letten nu Google overstapt naar Mobile-first indexing 

 

Mobile-first indexing is here! De deadline van Google om over te stappen naar mobile-first indexing was in principe september 2020, maar vanwege de pandemie is deze verschoven naar eind maart 201. Het moment is dus aangebroken dat je mobiele website belangrijker is dan je desktop versie. In deze blog lees je wat mobile-first betekent en wat voor impact het heeft op je website. 

Wat is mobile-first indexing

Met mobile-first indexing wordt de ranking in de zoekresultaten in Google bepaald aan de hand van mobiele versies van websites. Voorheen werd de desktop versie gebruikt om je SEO score en daarmee je positie in zoekmachines te bepalen, maar vanaf eind maart 2021 wordt je mobiele versie de primaire bron om je SEO score te bepalen. Vanaf heden is het dus belangrijk om je mobiele versie zo goed mogelijk te optimaliseren om je positie in Google vast te houden of te verbeteren. 

De overstap naar mobile-first komt niet uit de lucht vallen; sinds 2016 is Google bezig met experimenteren met mobile-first indexing. Er zit al enkele jaren een stijging in het gebruik van zoekmachines via een mobiele telefoon, waarbij het zelfs het gebruik van de desktop versie overstijgt. Deze stijging zal in de toekomst alleen maar verder toenemen.   

Voor nieuwe websites is mobile-first sinds juli 2019 al de standaard. De laatste websites zijn nu aan de beurt voor de overstap, want inmiddels is al meer dan 70% van de websites in de zoekresultaten van Google mobile-first. 

Wat mobile-first indexing betekent voor jouw website

Het ontwerp van je website is van invloed op de hoogte van je SEO score. Je website, en dus met name je mobiele website, optimaliseren zal je helpen om een betere positie in Google te krijgen. Een aantal tips die Google geeft om je mobiele versie te optimaliseren zetten we voor je op een rij:

  • – Zorg ervoor dat je een responsive website hebt, dus dat het geschikt is voor desktop, mobiel en tablet
  • – Verifieer je website versies in Google Search Console
  • – Zorg ervoor dat Googlebot heeft tot de content van je website
  • – Zorg dat je dezelfde content toont op je desktop versie en je mobiele versie
  • – Check je structured data: zorg ervoor dat deze op desktop en mobiel hetzelfde is
  • – Zet dezelfde metadata op je desktop versie en mobiele versie
  • – Voor het plaatsen van advertenties volg je de ‘Better Ads Standard’ 
  • – Check de kwaliteit en bestandstypen van je visuele content
  • – Zorg voor een snelle website

Lees ook: ‘Tips waar je op moet letten bij mobile-first indexing voor een hogere SEO score’ 

Houd met een responsive website alle versies belangrijk

Dat Google overstapt naar mobile-first indexing betekent niet dat je overige versies geen aandacht meer verdienen. Een responsive webdesign blijft belangrijk om je bezoeker zo goed mogelijk te bedienen. Met een responsive webdesign zorg je er namelijk voor dat je bezoekers op elke versie de optimale gebruikservaring krijgen. Alle versies moeten dit blijven bieden, maar het grote verschil zit hem in het feit dat gebrekkige mobiele versies zwaarder gestraft zullen worden dan voorheen. 

Wordt jouw website mobile-first geïndexeerd? 

Via Google Search Console kun je controleren of jouw website mobile first wordt geïndexeerd. In Google Search Console vind je onder instellingen de kop ‘Over’. Hier zie je welke crawler jouw website indexeert. Afhankelijk van de crawler staat hier ‘Googlebot Desktop’ of ‘Googlebot Smartphone’.

indexing crawler

Zolang er nog Googlebot Desktop staat kun je de resterende tijd die je nog hebt gebruiken om jouw mobiele versie te optimaliseren.

Hulp nodig bij het aanpassen van je website?

Is jouw website al helemaal klaar voor mobile-first indexing? Of heb hulp nodig bij het aanpassen van je website om je positie in Google te verbeteren? Vul het formulier in, we helpen je graag met het optimaliseren van je website! 

Geschreven door:

Arjen de Groot

Arjen de Groot

Arjen is van alle markten thuis en is buiten online marketing consultant ook trainer en blogger. Hij is eindverantwoordelijk voor de oplevering van CRUX projecten en is daarom altijd betrokken bij de uitvoering. Gelukkig draait hij dan ook graag aan de knoppen.

Meer inspiratie

Klaar voor een razendsnelle website of webshop?

Crux helpt jou aan een snelle en unieke website of webshop! Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar 0294-785 156 om de mogelijkheden te bespreken.

Ruben contact
Ruben Sikkema