Een website of webshop ontwikkelen?

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp

Deze 7 vragen helpen je bij het starten van jouw website of webshop! (+ Extra tip!) 


Een website of webshop starten is vaak een leuk project! Vol ideeën en goede moed begin je aan het uitwerken van je concept en ben je klaar om het internet te veroveren. Het ontwerpen en ontwikkelen van een website of webshop kan echter een ingewikkelde en tijdrovende klus zijn. Om het proces soepel te laten verlopen is het verstandig om vooraf een aantal zaken helder te krijgen. In deze blog delen we een vragenlijst die jou helpt bij het ontwikkelen van een website of webshop.

Voordat je begint met het ontwikkelen van een website of webshop is het handig om voor jezelf een aantal vragen te beantwoorden. De antwoorden op deze vragen maken het creatieproces een stuk duidelijker, sneller en eenvoudiger, omdat het doel van de website concreet wordt vastgesteld.  Je kunt het zien als een website-briefing, waarin bijvoorbeeld ontwerp- en functievereisten worden opgesteld om beter naar het eindproduct toe te kunnen werken. 

Uiteindelijk wil je natuurlijk dat het eindresultaat overeenkomt met de visie en missie van je bedrijf. Met de onderstaande vragen kun je een basis vormen die helpen bij het managen van de ontwikkeling van jouw website of webshop. 

Deze 7 vragen zijn belangrijk om te beantwoorden voordat je begint met het ontwikkelen van een website of webshop:

  1. Wat is de beschrijving van jouw bedrijf in een paar zinnen? 
  2. Wat maakt jouw bedrijf en services uniek?
  3. Wat is het doel van de website?
  4. Wie is je doelgroep?
  5. Welke functies heeft jouw website of webshop nodig om het tot een succes te maken?
  6. Heb je een bestaande huisstijl en richtlijnen?
  7. Wat is je budget en de deadline voor het project?
    + Extra tip!

     

Wat is de beschrijving van jouw bedrijf in een paar zinnen?

Het is belangrijk om in een paar regels de kern van je bedrijf naar buiten te kunnen dragen. Wat is de missie, visie en wat zijn je kernwaarden? Het helpt om inzicht te krijgen in wat belangrijk is voor jou, maar ook om je publiek van duidelijke informatie te voorzien. Door de waardepropositie van jouw organisatie duidelijk in beeld te brengen is het voor de bezoekers direct helder wat zij op de website kunnen verwachten.

Ook het concreet beschrijven van je diensten helpt bij het kunnen bepalen van de structuur van je website. Heb je bijvoorbeeld een restaurant? Dan wil je misschien dat het menu prominent wordt weergegeven met een reserveringsformulier eronder. 

Ben je echter fotograaf, dan dient jouw website misschien meer als portfolio waardoor de structuur en uitstraling van je website verandert. De kracht van de website wordt in beide gevallen bepaald door de content.

Wat maakt jouw bedrijf en services uniek?

Niemand wil het 13-in-een-dozijn-bedrijf zijn. Het zit er dik in dat je graag een website of webshop wilt die jou onderscheidt van je concurrenten. 

Definieer daarom jouw unieke verkoopargumenten (USP’s) en concurrentievoordelen. Heb jij een uniek retourbeleid? Zijn jouw responstijden op vragen van klanten ongeëvenaard snel? Zijn jouw producten exclusief in jouw webshop te verkrijgen? Laat deze elementen spreken zodat je bezoekers een unieke ervaring hebben op jouw website of webshop. 

Wat is het doel van de website? 

Het is belangrijk om het doel van jouw website of webshop voor ogen te hebben. Wat je ermee wilt bereiken bepaalt namelijk voor een groot deel de inhoud, indeling en uitstraling van je website. 

Voorbeelden van doelstellingen voor je website of webshop kunnen zijn:

  • – Naamsbekendheid en awareness creëren; 
  • – De uitstraling van je merk versterken; 
  • – De verkoop van je producten of diensten stimuleren;
  • – In contact komen met (potentiële) klanten;
  • – Het informeren van je bezoekers.

Er zijn verschillende manieren om het behalen van je doelen te ondersteunen. Zo kun je om awareness te creëren gebruik maken van Social media marketing & Advertising, de verkoop van je producten of diensten stimuleren met betaald adverteren in zoekmachines, of in contact komen met je (potentiële) klanten via Online Leadgeneratie.

Wie is je doelgroep?

Relevantie is key. De inhoud van jouw website moet relevant zijn voor jouw publiek, wat betekent dat je het specifiek op hen moet richten. De toon en stijl die je hanteert is bepalend in hoe succesvol je hierin zal zijn. Wij gebruiken regelmatig de uitspraak:

Spreek je iedereen aan, dan spreek je uiteindelijk niemand aan.

Om consequent te zijn in je toon en stijl is het handig om een buyer persona te creëren. Een buyer persona is een specifieke en complete omschrijving van jouw ideale klant, gebaseerd op verschillende eigenschappen. Het brengt je doelgroep tot leven, helpt je bij het aanpassen van de manier van communiceren en stimuleert klantgericht denken. 

Onderstaande afbeelding laat de verschillende eigenschappen zien die je moet invullen om jouw buyer persona te creëren. Wees zo specifiek mogelijk! Dan kun je een stuk gerichter content schrijven en creëren. 

Buyer persona CRUX
Voorbeeld van een Buyer persona matrix

Welke functies heeft jouw website of webshop nodig om het tot een succes te maken?

Het antwoord op deze vraag zou sterk gebaseerd moeten zijn op het doel van je website en wat jouw bezoekers nodig hebben. 

Er zijn verschillende functies en integraties die kunnen helpen bij het bereiken van je doelen. Natuurlijk is het belangrijk om de juiste content te schrijven en te creëren. Maar ook functies als het toevoegen van Call To Action-knoppen (CTA-knoppen), integraties met social media en het inzetten van een chatbot kunnen bijdragen aan je succes. 

Verplaats je in je bezoeker en houd rekening met wat ze nodig hebben voor een goede ervaring. Heb je een webshop? Dan wil je bijvoorbeeld duidelijke beschrijvingen op je productpagina’s en een soepel afrekenproces met de juiste betalingsintegraties als Ingenico of Mollie.


Lees ook: Hoe creëer je goede content?


Heb je een bestaande huisstijl en richtlijnen?

Heeft jouw organisatie al een logo? Of heb je bedrukt materiaal wat je gebruikt om jouw organisatie te promoten? Deze helpen je bij het consistent houden van het ontwerp van je website of webshop. 

Je kunt denken aan lettertypes, kleurcodes of modellen die je gebruikt. Integreer deze in het ontwerp zodat je een consistente stijl gebruikt in al je uitingen. Op deze manier kun je jouw merk duidelijk neerzetten en zullen bezoekers je merk sneller herkennen bij een uiting.

Wat is je budget en de deadline voor het project?

Je budget en de deadline voor het project kunnen van invloed zijn op wat en hoeveel er op je website of webshop kan worden gerealiseerd. 

Is je budget om een website te ontwikkelen beperkt? Dan kan het zijn dat je sommige tools en functies buiten beschouwing moet laten. Veel tools en functies zijn gratis om te implementeren, maar voor sommige moet worden betaald. Staan er betaalde functies op jouw wishlist, maar passen deze niet binnen je budget? Probeer een gratis alternatief te vinden, of laat deze functie (voorlopig) achterwege indien mogelijk.

De deadline van het project kan helpen bij het bepalen van prioriteiten. Welke functies en integraties zijn noodzakelijk om te implementeren om ‘live’ te kunnen gaan met je website? Wanneer je dit helder hebt, kun je bepalen of bepaalde tools en integraties wellicht voorrang krijgen op andere. 

Extra tip: som 3 van je favoriete websites op

Met een website of webshop ontwikkelen kun je alle kanten op. De mogelijkheden lijken oneindig. Je zult niet de eerste zijn die door de bomen het bos niet meer ziet en door alle opties vastloopt in het maken van beslissingen. Onze tip: zoek je favoriete websites op en noteer wat je aanspreekt aan deze websites! 

Om dit helder te verwoorden kun je jezelf deze vragen stellen:

  • – Welke elementen van het design spreken mij aan?
  • – Wat is het gevoel dat de website uitbeeldt?
  • – Is het voor mij duidelijk wat het doel is van deze website? Waarom wel of niet?
  • – Welke functies op de website vind ik handig?
  • – Wat vind ik mooi aan deze website?

Het kan je enorm helpen om inspiratie op te doen bij andere websites of webshops. Bekijk welke elementen je sterk vindt en welke minder. Je kunt dit doen bij willekeurige websites die je al kent, of juist door bij concurrenten een kijkje te nemen. De kans is groter bij concurrenten dat jullie dezelfde doelgroep hebben en je kunt meteen bepalen hoe je jouw merk wilt onderscheiden van hen. Let op: gebruik wel unieke content!

Hopelijk kun je met deze vragenlijst en tips aan de slag! Heb je hulp nodig bij het bepalen van je ontwerp of starten van een website of webshop? Of loop je tegen andere zaken aan? Neem contact op via onderstaand formulier. We helpen je graag verder! 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:

Karen van Wees

Karen van Wees

Creatief bezig zijn is Karen haar ding. Ze is dagelijks bezig met SEO proof content schrijven en het creëren van content voor social media.

Meer inspiratie

Klaar voor een gloednieuwe website of webshop?

Crux helpt jou aan een snelle en unieke website of webshop! Laat je gegevens achter via het contactformulier of bel direct naar 0294-785 156 om de mogelijkheden te bespreken.

    CRUX - Websites, webshops en onepagers
    Daan Boekhoorn